Školní poradenské pracoviště
Školní poradenské pracoviště
Zástupkyně školy pro 1. stupeň Mgr. Kateřina Vrchotová vrchotova@3zs.cz
Výchovná a kariérová poradkyně pro 2. stupeň Mgr. Jitka Karásková karaskova@3zs.cz
Výchovná a kariérová poradkyně pro 1. stupeň Mgr. Pavla Kocourková kocourkova@3zs.cz
Školní speciální pedagog Mgr. Soňa Müllerová mullerova@3zs.cz
Školní metodička prevence pro 2. stupeň ZŠ Mgr. Andrea Janíčková janickova@3zs.cz
Školní metodička prevence pro 1. stupeň ZŠ Mgr. Nikola Kohoutová kohoutova.n@3zs.cz
Školní psycholožka Mgr. Lenka Suchardová suchardova@3zs.cz
SMĚRNICE O POSKYTOVÁNÍ PORADENSKÝCHSLUŽEB:
72. Směrnice o poskytování poradenských služeb.doc
PLÁN ŠPP PRO ŠKOLNÍ ROK 2023-2024 najdete zde:
Plán ŠPP pro školní rok 2024-2025.docx
Pracovník |
Oblast poradenské služby |
Telefon |
|
Konzultační hodiny |
Výchovný poradce pro 1. stupeň |
Prevence školní neúspěšnosti Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami Žáci nadaní Metodická pomoc pedagogům Spolupráce se zákonnými zástupci |
476 111 037 |
kocourkova@3zs.cz |
Úterý 14:00-16:00 hod a dále po předchozí tel. domluvě |
Výchovný poradce pro 2. stupeň |
Prevence školní neúspěšnosti Kariérové poradenství Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami Žáci nadaní Metodická pomoc pedagogům Spolupráce se zákonnými zástupci |
476 111 037 |
karaskova@3zs.cz |
Čtvrtek 13:30 – 15:00 a dále po předchozí tel. domluvě |
Školní metodik prevence |
Prevence rizikového chování |
476 111 037 |
kohoutova@3zs.cz |
Po předchozí tel. domluvě |
Školní metodik prevence |
Prevence rizikového chování |
476 111 037 |
janickova@3zs.cz |
Po předchozí tel. domluvě |
Školní speciální pedagog |
Prevence školní neúspěšnosti Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami |
476 111 037 |
mullerova@3zs.cz |
Středa 14:00 – 16:00 a dále po předchozí tel. domluvě |
Preventista řečové výchovy v MŠ Školní speciální pedagog |
Logopedická péče |
476 111 037 |
mullerova@3zs.cz |
V průběhu vzdělávací činnosti
Depistáže, konzultace dle předchozí domluvy |
Školní psycholog |
Psychické potíže, úzkosti Prevence školní neúspěšnosti Prevence rizikového chování Kariérové poradenství Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami Žáci nadaní Další vzdělávání pedagogických pracovníků Spolupráce s poradenskými zařízeními Spolupráce se zákonnými zástupci žáků
|
476 111 037 777 453 355 |
suchardova@3zs.cz |
Pondělí 14:00-15:30 a dále po předchozí tel. domluvě
|
Psychoterapeut
|
Psychické potíže, úzkosti, nízká sebedůvěra Prevence školní neúspěšnosti, ztráta motivace k učení |
476 111 037 |
müllerova@3zs.cz reditelka@3zs.cz |
Po předchozí domluvě |
https://nepanikar.eu/ - Mám problém jít doškoly? Mám panickou hrůzu? Jsem, dlouhodobě smutný, mám špatnou náladu? Trápí mě černé myšlenky? Sebepoškozuji se? Tyto stránky nebo appka mi mohou pomoci.
Cíl ŠPP:
- iniciace aktivit vedoucích k vylepšení sociálního klimatu školy - posílení pozitivních vztahů mezi všemi subjekty školy
- rozšíření oblastí primární prevence
- zkvalitnění péče o děti se speciálními vzdělávacími potřebami
- vytvoření systému včasného odhalování problémových projevů chování ve škole
- omezení školní neúspěšnosti
- přispívání k příjemné atmosféře ve škole tak, aby se v ní žáci i učitelé cítili dobře a spokojeně
V souladu s vyhláškou č.72/2005 Sb. v platném znění o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních zabezpečuje naše škola poradenské služby ve škole výchovným a kariérovým poradcem, speciálním pedagogem a školním metodikem prevence, kteří spolupracují zejména s třídními učiteli, učiteli výchov, případně s dalšími pedagogickými pracovníky školy. Ve škole jsou zajišťovány poradenské služby v rozsahu odpovídajícím počtu studentů a vzdělávacím potřebám studentů školy zaměřené na:
- a) prevenci školní neúspěšnosti,
- b) primární prevenci rizikového chování,
- c) kariérové poradenství integrující vzdělávací, informační a poradenskou podporu vhodné volbě vzdělávací cesty a pozdějšímu profesnímu uplatnění,
- d) odbornou podporu při integraci a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, včetně žáků z jiného kulturního prostředí a žáků se sociálním znevýhodněním,
- e) péči o vzdělávání nadaných a mimořádně nadaných žáků,
- f) průběžnou a dlouhodobou péči o žáky s neprospěchem a vytváření předpokladů pro jeho snižování a
- g) metodickou podporu učitelům při aplikaci psychologických a speciálně pedagogických poznatků a dovedností do vzdělávací činnosti školy.
Standardní činnosti výchovného poradce jsou:
I. Poradenské činnosti: |
1. Kariérové poradenství a poradenská pomoc při rozhodování o další vzdělávací a profesní cestě žáků, tj. zejména: |
a) koordinace mezi hlavními oblastmi kariérového poradenství - kariérovým vzděláváním a diagnosticko-poradenskými činnostmi zaměřenými k volbě vzdělávací cesty žáka, |
b) základní skupinová šetření k volbě povolání, administrace, zpracování a interpretace zájmových dotazníků v rámci vlastní odborné kompetence a analýzy preferencí v oblasti volby povolání žáků, |
c) individuální šetření k volbě povolání a individuální poradenství v této oblasti ve spolupráci s třídním učitelem, |
d) poradenství zákonným zástupcům s ohledem na očekávání a předpoklady žáků ve spolupráci s třídním učitelem, |
e) spolupráce se školskými poradenskými zařízeními a středisky výchovné péče při zajišťování poradenských služeb přesahujících kompetence školy, |
f) zajišťování skupinových návštěv žáků školy v informačních poradenských střediscích krajských poboček Úřadu práce České republiky a poskytování informací žákům a zákonným zástupcům o možnosti individuálního využití informačních služeb těchto středisek, |
g) poskytování služeb kariérového poradenství žákům cizincům se zřetelem k jejich speciálním vzdělávacím potřebám. |
2. Vyhledávání a orientační šetření žáků, jejichž vývoj a vzdělávání vyžadují zvláštní pozornost a příprava návrhů na další péči o tyto žáky, včetně spolupráce na přípravě, kontrole a evidenci plánu pedagogické podpory pro žáky s potřebou podpůrného opatření v 1. stupni. |
3. Zprostředkování vstupní a průběžné diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb a mimořádného nadání a intervenčních činností pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami nebo mimořádně nadané žáky ve školských poradenských zařízeních. |
4. Spolupráce se školskými poradenskými zařízeními při zajišťování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a intervenčních činností pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. |
5. Příprava podmínek pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole, koordinace poskytování poradenských služeb těmto žákům školou a školskými poradenskými zařízeními a koordinace vzdělávacích opatření u těchto žáků. |
6. Poskytování služeb kariérového poradenství pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a zejména pro žáky uvedené v § 16 odst. 9 školského zákona. |
II. Metodické a informační činnosti |
1. Metodická pomoc pedagogickým pracovníkům školy: |
a) v otázkách kariérového rozhodování žáků, |
b) s přípravou a vyhodnocováním plánu pedagogické podpory, |
c) s naplňováním podpůrných opatření ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, |
d) s tvorbou a vyhodnocováním individuálních vzdělávacích plánů, |
e) v práci s nadanými a mimořádně nadanými žáky. |
2. Zprostředkování nových metod pedagogické diagnostiky a intervence pedagogickým pracovníkům školy. |
3. Metodická pomoc pedagogickým pracovníkům školy v otázkách kariérového rozhodování žáků, integrace, individuálních vzdělávacích plánů, práce s nadanými žáky apod. |
4. Předávání odborných informací z oblasti kariérového poradenství a péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami pedagogickým pracovníkům školy. |
5. Poskytování informací o činnosti školy, školských a dalších poradenských zařízení v regionu, o jejich zaměření, kompetencích a o možnostech využívání jejich služeb žákům a jejich zákonným zástupcům. |
6. Shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči dalších poradenských zařízení a jejich zajištění v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů. |
7. Vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti výchovného poradce, navržená a realizovaná opatření. |
Standardní činnosti školního metodika prevence jsou:
I. Metodické a koordinační činnosti |
|
1. Koordinace tvorby, kontrola, evaluace a participace při realizaci minimálního preventivního programu školy. |
|
2. Koordinace a participace na realizaci aktivit školy zaměřených na prevenci záškoláctví, závislostí, násilí, vandalismu, sexuálního zneužívání, zneužívání sektami, rasismu a xenofobie, prekriminálního a kriminálního chování, rizikových projevů sebepoškozování a dalších projevů rizikového chování. |
|
3. Metodické vedení činnosti pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence rizikového chování. Vyhledávání a nastavení vhodné podpory směřující k odstranění rizikového chování. |
|
4. Koordinace vzdělávání pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence rizikového chování. |
|
5. Individuální a skupinová práce se žáky a studenty s obtížemi v adaptaci, se sociálně-vztahovými problémy, s rizikovým chováním a problémy, které negativně ovlivňují jejich vzdělávání. |
|
6. Koordinace přípravy a realizace aktivit zaměřených na zapojování multikulturních prvků do vzdělávacího procesu a na integraci žáků/cizinců; prioritou v rámci tohoto procesu je prevence rasizmu, xenofobie a dalších jevů, které souvisejí s přijímáním odlišnosti. |
|
7. Koordinace spolupráce školy s orgány státní správy a samosprávy, které mají v kompetenci problematiku prevence rizikového chování, s metodikem preventivních aktivit v poradně a s poradenskými, terapeutickými, preventivními, krizovými, a dalšími odbornými pracovišti, zařízeními a institucemi, které působí v oblasti prevence rizikového chování. |
|
8. Kontaktování odpovídajícího odborného pracoviště a participace na intervenci a následné péči v případě akutního výskytu rizikového chování. |
|
9. Shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči specializovaných poradenských zařízení v rámci prevence rizikového chování v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů. |
|
10. Vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti školního metodika prevence, navržená a realizovaná opatření. |
|
II. Informační činnosti |
|
1. Zajišťování a předávání odborných informací o problematice rizikového chování, o nabídkách programů a projektů, o metodách a formách specifické primární prevence pedagogickým pracovníkům školy. |
|
2. Prezentace výsledků preventivní práce školy, získávání nových odborných informací a zkušeností. |
|
3. Vedení a průběžné aktualizování databáze spolupracovníků školy pro oblast prevence rizikového chování, zejména orgánů státní správy a samosprávy, středisek výchovné péče, poskytovatelů sociálních služeb, zdravotnických zařízení, Policie České republiky, orgánů sociálně-právní ochrany dětí, nestátních organizací působící v oblasti prevence, center krizové intervence a dalších zařízení, institucí a jednotlivých odborníků. |
|
4. Předávání informací a zpráv o realizovaných preventivních programech zákonným zástupcům, pedagogickým pracovníkům školy a školskému poradenskému zařízení. |
Standardní činnosti speciálního pedagoga jsou:
Diagnostika a depistáž
- Vyhledávání dětí a žáků s rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb a zařazení do speciálně pedagogické péče, vhodného preventivního, stimulačního, nebo intervenčního programu.
- Vytyčení hlavních problémů žáka, stanovení plánu pedagogické podpory.
- Shromažďování údajů o dítěti, žákovi, včetně anamnézy rodinné a osobní, dále speciálně pedagogická diagnostika, zejména při vzdělávacích problémech dětí a žáků, pro navazující intervence ve školním prostředí.
- Screening ve škole týkající se rizika vzniku speciálních vzdělávacích potřeb.
Konzultační, poradenské a intervenční práce:
- Dlouhodobá i krátkodobá individuální speciálně pedagogická péče za účelem naplňování podpůrných opatření pro dítě a žáka, speciálně pedagogické vzdělávací činnosti, reedukační, kompenzační a stimulační činnosti s dítětem a žákem s rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb.
- Participace na vytvoření individuálního vzdělávacího plánu u dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami nebo plánu pedagogické podpory.
- Průběžné vyhodnocování účinnosti poskytovaných podpůrných opatření pro děti a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
- Individuální konzultace pro pedagogické pracovníky, rodiče, zabezpečení průběžné komunikace a kontaktů s rodiči dítěte, žáka/zákonnými zástupci.
- Konzultace s pracovníky školských a dalších poradenských zařízení.
Metodické a koordinační činnosti:
- Metodická pomoc třídním učitelům při vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
- Pracovní semináře pro pedagogické pracovníky v oblasti speciálních vzdělávacích potřeb a rizika jejich vzniku.
- Koordinace a metodické vedení asistentů pedagoga ve škole.
- Besedy a osvěty zejména zákonným zástupcům.